Jak napsat inzerát na UX pozici (Jak najít UXáka - 1. díl)

napsal Jan HlaváčUNIHUNT

30. 8. 2018

Touto sérií článků bych chtěl pomoci všem lidem, kteří budou psát inzeráty na jakékoliv pozice v UX. Víme velice dobře, že málo kdo oboru UX rozumí, pokud v něm přímo nedělá, což je způsobeno jeho teprve nedávným vznikem tady u nás v ČR.

Rada 1. pokud máte už někoho na UX ve firmě, obraťte se na něj, ať vám pomůže nebo ještě lépe, ať inzerát napíše sám.

ux

V čem se liší

Lidi okolo UX se pohybují ve velice rychle se vyvíjejícím oboru a tomu odpovídá i jejich přístup ke všemu ostatnímu. Někdo by to možná nazval zhýčkaností, ale to není úplně přesné. Jsou zvyklý na rychlost a agilnost, jako ve startupovém prostředí. Jak v přístupu k práci, vzdělávání a osobnímu rozvoji, tak k nim samotným v rámci zaměstnání. Očekávají smysluplnost práce a všeho okolo ní. Korporátní řeči, dlouhé procesy a nic neříkající texty o vaší korporaci je prostě odrazují. Pokud je chcete oslovit, musíte být stejní jako oni (to ale neznamená přetvářku a lhaní).

Co je zajímá v inzerátu a co byste do něj měli napsat

Tak především co nejpřesnější popis práce. To je kámen úrazu všech inzerátů. Tím, že málo kdo rozumí oboru UX, se prakticky z inzerátu nedozvíte nic smysluplného a musíte si to jít zjistit až na pohovor. Nic vás neotráví víc, než když jdete na pohovor na UX designéra a na místě zjistíte, že hledají grafika. V dalším článku zkusím popsat podrobněji jednotlivé specializace v UX oboru. Nejjednodušší je, když někdo z vašeho týmu přesně popíše, co bude dělat člověk, kterého hledají.

Hodně může pomoci popis nástrojů, se kterými bude dělat. Pokud si ho nevycucáte z prstu, uchazeči velice dobře napoví, co od pozice čekat, i kdyby byl zbytek zavádějící.

Co budou dělat a na čem. To je velice zásadní otázka pro zkušenější lidi. Vybírají si práci na základě projektu nebo produktu, na kterém budou pracovat. Jde jednak o zajímavost nebo odbornost pro daného člověka (někdo se věnuje mobilním aplikacím, někdo prostě nechce dělat na účetním softwaru, kterému nerozumí) a často i o smysluplnost nebo etiku (lidi v UX se často vyhýbají práci na eticky sporných věcech).

Jaké máte v UX postupy. Zjednodušeně jde o to, zda člověka posadíte k počítači, a necháte ho rovnou prototypovat. UX je obor zaměřený na lidi a smysl. Dobrý designér nevytváří věci podle sebe, ale podle informací, které má k dispozici. Pokud z práce odstřihnete počáteční výzkum, kontakt s uživateli produktu, nebo možnost interně realizovat počáteční fáze návrhu, lidi takovou práci nebudou chtít dělat, protože ví, že ji dělají špatně. Stejné je to s testováním a jinými způsoby validace jejich práce. Pokud máte dobře nastavený designový proces, nalákáte jeho popisem v inzerátu lidi. Pokud to tak nemáte, tím že to uvedete, ušetříte hromadu svého času na zbytečných pohovorech.

S kým budou pracovat. Pokud máte větší tým UX lidí, lidi v něm mohou být velice dobrým lákadlem pro další (zkušenější lidi v týmu jsou záruka vzdělávání se při vzájemné spolupráci a také toho, že vše nebude jen na mne). Nebojte se tedy napsat konkrétní lidi a uvést i odkazy třeba na jejich Linkedin. Pokud UX tým nemáte, nebo je člověk začleněný do dedikovaného týmu, napište minimálně strukturu týmu, roli UX v něm a proč ho zbytek týmu potřebuje. 

Nejdůležitější pak je, asi stejně jako všude jinde, vedoucí celého týmu a budoucí nadřízený. Pokud nezmíníte nikoho dalšího, tak aspoň jeho. Mnohem lepší je pak detailnější prezentace lídra a ideálně i jeho vize, kterou celému projektu a týmu dává.

Předchozí tři body jsou hlavním důvodem, proč pro UX komunitu pořádáme právě veletrh práce pro UX UNIHUNT. Přes inzerát  (a často i na prvním kole pohovoru) se toto nedá prakticky zjistit. Proto na veletrhu firmu zastupuje přímo její UX tým, nikoliv hostesky. Zájemci se tak s nimi mohou pobavit přímo a tohle vše si dopodrobna zjistit během jediného dne od několika firem.

 

Vzdělávání a rozvoj. Díky rychlému rozvoji celého oboru je tohle pro každého člověka v UX jedna z nejdůležitějších věcí. On ji musí řešit tak jako tak sám. Pokud mu v tom ale pomůžete, je to obrovské plus pro vás. Nepište, že máte budget 5 000 Kč na člověk na rok. Tím ho jen odradíte. Jednak ta částka je směšná, a pak peníze sami o sobě nemusí být to hlavní. Naučit se může hromadu věcí od kolegů, z interní knowledge base, konferencí atd. Tohle by bylo na samostatný článek.

Co bude v dalších článcích

V dalších článcích bych chtěl ještě popsat následující:

  1. ... právě čtete
  2. Typy pozic v UX
  3. Ukázky dobrých a špatných inzerátů
  4. Kde na internetu oslovit UX lidi

Chcete se na něco zeptat?

Pokud vás napadají nějaké další otázky, napište nám je na info@unihunt.cz . Pokusíme se je co nejlépe zodpovědět.