Role lidí v UX (Jak najít UXáka - 2. díl)

napsal Jan HlaváčUNIHUNT

19. 9. 2018

Druhý díl ze série článků „Jak najít UXáka“ navazuje na první článek „Jak napsat inzerát na UX pozici“ a měl by vám představit různé role lidí v UX oboru a od nich odvozené pozice.

Pozice v rámci UX oboru není (nepřekvapivě) až tak lehké popsat i pro lidi z oboru, protože se vše okolo UX stále dost vyvíjí a nejsou zde přesné hranice. Máme tady starší a obecný pojem UXák, který se vztahuje na někoho, kdo dělá v UX a je jedno v jakém směru se rozvíjí. To se většinou v inzerátech nepoužívá a lidi v UX se tak často sami označují. Dříve to bylo jediné označení. Jak se počet lidí v UX zvětšuje, začínají se specializovat a firmy s většími týmy hledají už lidi s konkrétní specializací a tak se rozvíjejí a objevují nové role.

Poznámka na okraj: to, že někdo hledá UX designéra ještě nemusí znamenat to, že hledá někoho, koho tu popisuji. Jak jsem psal v prvním díle, často inzeráty a popisy pozic neodpovídají realitě právě kvůli nízké znalosti oboru.

UX designér

To je úplně to nejčastější pojmenování. Prakticky je to jen nový způsob, jak dnes říkat UXákovi. Pokud nepopíšete, co konkrétně člověk má dělat, může se pod tím skrýt cokoliv. A naopak, pokud nevíte, že hledáte nějakou specializaci, je nejistější uvést toto. Nejblíže, co se týče podobnosti, má k dále uvedenému interakčnímu designérovi. Zpravidla je to dané firmou, která někoho hledá. Pokud je to agentura, bude pod pojmem UX designér hledat univerzálního člověk s větší znalostí UX a principů designového procesu (v agenturách jim často říkají UX konzultanti). Pokud to bude firma, kde hledají jediného člověka a mají nějaký digitální produkt, zpravidla půjde o interakčního designéra, který prostě kreslí wireframy (často s požadovanou schopností dělat i UI).

Také se dá říct, že UX designér v sobě skrývá interakčního designéra s výzkumníkem a s tím, jak narůstá jeho náplň práce, začali se tyto dvě specializace v týmech rozdělovat.

UX/UI designér

UX je user experience, UI pak user interface. UI zpravidla znamená, že daný člověk vytváří grafický design digitálního produktu. Dříve bylo UI doménou právě grafických designérů. Teď s rozmachem UX se řada z nich snaží působit, že rozumí i UX a proto začali používat označení UX/UI. Podobně to udělali i firmy. U digitálních produktů řešili UI už dříve a se zjištěním, že by měli řešit i něco jako UX, to začínají chtít po svých designérech a tak vzniká hromada inzerátů hledajících UX/UI designéra.

Tady je asi největší kámen úrazu. Firmy často hledají jen grafického designéra a použijí označení UX/UI. Pro lidi je to velice matoucí a otravné. Platí to zase i obráceně. Firmám se na pohovory hlásí řady designérů, co se nazývá UX/UI designéry a o UX prakticky nic neví. Doporučuji raději UX/UI vůbec nepoužívat a když už, použijte spíše jen UI designér.

Nejčastějším nástrojem pro UX/UI designéra bude AI Illustrator a Photoshop. Photoshop už je zpravidla známka toho, že už nejde o UX, ale o grafických design.

Interakční designér

Je člověk, který vám „nakreslí wireframy“. Jeho úkolem je vymyslet, co se stane, když lidé kliknou na ikonku, třeba na menu. Prostě vymýšlí interakce mezi uživatelem a produktem. Ale nejen to J. Je to on, kdo na základě podkladů vymyslí a rozkreslí vše, co je potřeba. Navrhne flow diagramy, use cases atd. Často čmárají skici jen na papír nebo whiteboardy a až když už mají něco více, začnou dělat muckupy, wireframy nebo prototypy v nástroji, který jim k dané potřebě nejvíce sedí (Axure, Sketch, Adobe XD a hromada dalších). Někteří zvládají i kódování a tak vytváří prototyp přímo v HTML/JS).

Výzkumník (UX researcher)

Řeší kvalitativní a kvantitativní výzkumu pro potřeby UX týmu. V kvalitativních metodách jako je testování, rozhovory atd. nejvíce komunikuje s uživateli vašeho produktu, setkává se s nimi a vyptává se jich. U kvantitativních metod pak řeší různé dotazníky a metody na sběr hromadných dat (NPS atd.). Ideální proto je, když takový člověk ví něco více o psychologii. Jinak kvalitativní výzkum často zvládne seniorní UXák, ten kvantitativní už většinou UXáci neumí. Výzkumník prakticky nic nedesignuje a nástroje jako Axure nebo Sketch nikdy nepoužil.

Informační architekt

Nejlepší je se této pozici úplně vyhnout. Prakticky u nás samostatně neexistuje. Potkáte pár lidí, kteří si tak říkají a něco o tom ví, ale žádnou firmu, která by takovou specializaci vyžadovala. Existují ale v zahraničí. Většinu znalostí z této pozice by měl zvládnout nebo aktuálně zastává UX designér. Nejtypičtější práce je návrh informační architektury webu. Uplatní se u opravdu velkých webů a nejvíce u těch, jejichž úkolem je poskytovat informace. Zpravidla tedy u webů úřadů a státní správy. A většinu této práce dělají různé agentury.

Obecně je náplní práce zmapovat a sesbírat potřebné informace a navrhnout způsob, jak je uspořádat a zpřístupnit v rámci webu (nebo produktu) jeho uživatelům. Řeší se tu taxanomie, pomocí card sortingu se informace rozdělují a navrhuje se struktura webu (ta se testuje tree testingem) a viditelné menu.

UX konzultant

Jak už jsem psal, je to pojmenování používané hlavně v agenturách. Jinak mu je neblíže UX designér. Takový člověk by měl mít co nejširší znalost celého UX oboru (ale už ne tak podrobnou). Zpravidla má i přesah do dalších oborů v rámci agentury (SEO, Copy,…). Je to proto, že v rámci práce pro klienty řeší vše sám a u každé zakázky je to vždy něco jiného. Většinou je navíc jeho prací i komunikace s klienty a někdy i nahrazuje obchodníka.

Co bude v dalších článcích

V dalších článcích bych chtěl ještě popsat následující:

  1. Jak napsat inzerát na UX pozici
  2. .... právě jste přečetli
  3. Ukázky dobrých a špatných inzerátů
  4. Kde na internetu oslovit UX lidi

Chcete se na něco zeptat?

Pokud vás napadají nějaké další otázky, napište nám je na info@unihunt.cz . Pokusíme se je co nejlépe zodpovědět.